Tuesday, July 3, 2012

Memori Yang Tidak Mudah Terpadam..

Sebelum memulakan coretan kali ini, suka aku nak catit sikit keadaan terkini yang aku lalui..setelah tamat pengajian bulan mac lepas, aku ambil peluang berehat di rumah untuk satu tempoh yang sekejap saja, 18 april aku terus masuk kerja dalam gudang di Johor Port sebagai surveyor, menjalankan 'inspection' koko import dan export..hari kedua bekerja masa tu seolah2 macam tak boleh terima bau koko tu, aku muntah lepas makan tengah hari, tapi lepas dah lalui hari2 yang berbau koko mentah, jadi aku pun dah lali, bernafas pun dah tak dapat beza udara segar dengan bau koko..=)..dan dalam masa yang sama, dapatlah aku kenalan2 baru yang agak berusia dari aku, dan cara pemikiran mereka pun berbeza dari pemikiran orang2 yang berpeluang menyambung pelajaran diperingkat lebih tinggi, tapi ada jugak yang lepasan diploma, tapi apa yang aku nak garapkan disini, apa yang mereka lalui dan pelajari tak dapat memberi manfaat untuk masa depan mereka sendiri kerana mereka tak menggunakan kelayakan tersebut untuk bekerja dan hanya memikirkan bagaimana nak peroleh duit atau gaji yang banyak, tanpa mengira perintah dan larangan ALLAH, sebagai bukti paling mudah depan mata, 5 waktu yang menjadi tiang utama tak dilaksanakan, apatah lagi Jumaat yang 3 kali ditinggalkan akan menyebabkan hati gelap, berlanjutanlah sehingga meninggalkan puasa Ramadhan yang lepas2 setelah bertahun2.
Dan, aku sebagai insan yang lemah, mencari ruang dan peluang untuk menukar tempat kerja, dan alhamdullillah aku telah layak dan lulus dalam temuduga di satu syarikat 'consultancy', dan telah memulakan kerja di situ tanpa berhenti dari tempat kerja lama, tapi dalam hati aku pada masa tu, tak terniat nak tukar kerja terus sebab agak jauh dari rumah dan niat aku hanyalah ingin menimba ilmu dan pengalaman...dalam tempoh 5 hari bekerja di tempat baru, aku diberi 'training' dan macam2 bentuk motivasi yang tak pernah ada diluar sana setakat ni..pendekatan yang syarikat ni berikan sangat2 menguji kredibiliti aku sebagai manusia yang masih belajar...dan aku dapat apa yang aku niatkan tadi iaitu untuk menimba ilmu dan pengalaman..dan...perkara yang paling menerujakan aku dalam tempoh 5 hari tu adalah hari kedua 'training' aku bersama rakan2 sekerja baru yang lain, kitorang diminta untuk berjalan memijak serpihan botol2 kaca yang pecah berderai dengan jarak perjalanan sepanjang 160cm, dan pelatih kami mengingatkan supaya yakinkan diri dan jika terpijak bahagian kaca yang paling tajam, jangan alihkan kaki, tapi teruskan perjalanan dan jika ada kekuatan atau keberanian yang lebih, boleh hentakkan kaki sekuat2nya atas kaca tersebut, dan itulah yang pelatih kami tunjukkan..dan aku paling kagum apabila kaki dia tidak ada kesan luka atau berdarah tetapi kaca tu yang berderai..tanpa berlengah, akulah orang kedua yang berjalan atas serpihan kaca tersebut, dan alhamdullillah....tiada kecederaan yang berlaku dan dalam masa yang sama, pelbagai soalan bermain diminda berkaitan bagaimana, kenapa tiada kecedaraan???..dan jawapannya ada dalam diri sendiri iaitu keyakinan terhadapNya dan kelebihan berfikiran positif..;)..dan macam2 lagi bentuk motivasi yang aku belajar dalam tempoh 5 hari..betullah kata orang, jika DIA ingin memberikan tunjuk ajar pada hambaNya, tidak kira masa dan tempat.=)..alhamdullillah..
Tetapi, aku tak dapat bertahan untuk bekerja disitu kerana keletihan apabila sampai dirumah, dan aku kembali kepada rutin harian, bekerja di dalam gudang dan selepas tu aku diminta untuk menukar tempat bertugas dan di gudang inilah lagi mengejutkan aku apabila ketika kaum Adam yang lain pergi menunaikan solat Jumaat, diorang sanggup tutup tirai gudang, untuk 'open table' daripada modal RM10 sehingga kerugian mencecah RM200, dan paling sedihnya, mereka mempengaruhi rakan-rakan sekerja yang lain untuk berjinak membeli nombor ramalan, haha dan secara tak langsung aku pun terbelajar cara2 diorang ni mengolah nombor-nombor tersebut..tapi jauh sekali untuk aku mencuba, na'uzubillah..setakat itu sahaja sudah cukup memberatkan tanggungan mata memandang yang tak mampu menegur atau menghalang..dan salah seorang pekerja di gudang tu, seorang perempuan yang baru berkahwin dan duduk sama2 se'table' dan belajar cara2 ber'gamble' kata orang putihnya.bertambah2la kesedihan dalam diri aku dan terus aku terfikir macam mana situasi adik2, kawan2 dan mungkin isteri aku bila bekerja nanti..masyaALLAH..bukan itu saja, pengaruh lain seperti minuman air kencing 'devil' yang mengalir dalam tubuh mereka membuatkan mereka merasakan "untuk apa aku beribadat, sedangkan darah yang mengalir belum bersih lagi", dan jauh sekali mereka nak memikirkan tentang taubat..subhanallah~..dan macam2 lagi virus2 sosial yang berleluasa sekitar aku..sangat2 lemah untuk aku berdepan terus menerus dengan situasi macam ni....
Dan sampailah satu ketika, sepulangnya aku dari mengambil mama aku dari tempat belajar dia, aku telah mengalami kemalangan jalan raya, dan alhamdullillah tidak melibatkan orang awam yang lain tetapi agak terkesan dalam diri aku bila melibatkan mama aku sekali dan kecedaraan beliau teruk sedikit berbanding aku...dan tersentaklah dalam diri aku, apa petunjuk yang sampai pada aku dan mama pada tika dan saat ini???...dan diberikan cuti sakit selama seminggu dan dua minggu, dan aku ambil peluang untuk menambah cuti sehingga dua minggu..sambil2 tu aku berfikir sehari2an, kenapa3??...dan salah satu jawapannya, mungkin ALLAH nak aku tidak melihat kemungkaran berleluasa depan mata aku dan sebagainya..dan inilah ruang dan peluang aku belajar bersyukur, menimba ilmu dan menambah pengalaman macam mana hidup dengan kekurangan salah satu daripada nikmatNya..;)..dengan tangan yang berbalut, kaki yang sakit, nak berwudhuk, bersolat, bermandi, bermakan dan macam2 lagilah.=)..dan dalam masa yang sama, aku diberi masa rehat yang panjang untuk muhasabah diri dan mencari rakan2 lain yang sentiasa mengingatkan aku pada ALLAH..=)..alhamdullillah...tetapi, tarbiyyahNya sentiasa berlegar2 sekitar kehidupan ini, melangkah saja aku ke satu tempat lain, dan berkenalan dengan insan2 lain, bertambah2 lagilah ujian dan dugaanNya yang tak sanggup aku nyatakan..na'uzubillah....teperanjat dibuatnya..dan sesudah cuti tamat, aku kembali kepada rutin yang sama, bekerja di tempat yang sama, persekitaran yang sama dan bebanan mata memandang yang sama, tetapi, ALLAH itu Maha Adil dan Mengasihi hambaNya, rupa2nya ada pertambahan pekerja2 baru, dan beberapa orang daripada mereka ada kesedaran untuk mengangkat takbir bersama2...dan salah seorang daripadanya, mengalami kemalangan jalan raya 5 bulan yang lepas dan sepanjang tempoh pemulihan dia sering tersedar pada waktu azan subuh, tapi sukar untuk pergi berwudhuk kerana kaki patah, dan alhamdullillah sekarang dia akan berusaha untuk mencukupkan 5 waktu yang wajib sekurang2nya walaupun menempang dalam berjalan..;)..ALLAHUAKBAR...pengajaranNya dari macam2 cara dan petunjuk..=)..alhamdullillah...
Dan.....sama2lah kita mendoakan semoga ALLAH melindungi kita sekeluarga daripada pengaruh Syaitan dan Iblis, dan sentiasa dalam petunjuk rahmatNya dan akhir kalam sempat mengucapkan kalimah syahadah. dan bagi mereka2 yang tersilap langkah dapat kembali pada jalanNya..insyaALLAH.=)
*Rasanya, cukup setakat ini sahaja coretan kali ini yang mengambil masa seminggu untuk menyiapkan kerana menanti2 pengajaran2 yang DIA ingin tunjukkan dan dikongsikan..=D..
(dalam proses merangka yang lebih menarik)..insyaALLAH..=)